HILBRANDS-BIKINGSITE

Du er her:   Hjem > Cykel bedrifter > 2013 - Til Holland igen, igen

2013 - Til Holland igen, igen

Her står vi så, klokken lidt over otte fredag den 28. juni, klar til en 660 km cykeltur til Holland.
Et ulige selskab; 2 veltrænede licens ryttere fra CC Hillerød, Jacob, junior rytter, Oliver, u 17 rytter, på super carbon racere og Farfar Geert, hygge motionist cyklist på en Alu-carbon Bianchi med lad (ekstra stor saddeltaske).
Det var en frivillig beslutning om at køre turen, og ingen skal høre brok over ømme bagdele på grund af 100 km af dårlig tyske cykelstier (Radweg Schäden), næsten en hel dags regnvejr, 3 dages modvind, 7 punkteringer, selvklæbende lapper, som ikke klæber, fuldkorns klemmer, som vokser i munden, når man prøver at spise dem, ømme lår, som krævede 3 dages restitution. Nej igen beklagelse her fra, vi vidste hvad vi gik ind til: fed hygge undervejs, sjove oplevelser, hyggelige hoteller og lækker aftensmad.
Her kommer kort højdepunkterne fra denne tur.
Afgang 8.30 fra Frederiksværk. Farfar har lige varmet op fra Hundested og tog føringen de første 10 km i motionist tempo. Så kunne det være nok! CC Hillerød spurtede af sted og motionisten halsede bagefter. Så løb vi ind i turens første punktering ved Roskilde. Farfars baghjul fik ny slange. Det tager det lang tid at pumpe baghjulet med en lille pumpe. Heldigvis fik Jacob også en punktering lidt efter og farfar kunne komme til hægterne igen.

Turen gik via Køge og her kom det første realitets chok. Forestillingen om 660 km til Holland kunne ikke forstyrre nogens nattesøvn, men et skilt med ”54 km til Vordingborg” og den viden, at vejen er lige så lige som de sidste 10 km langs Køgebugt, var ved at tage pippet fra CC Hillerød og der måtte straks laves et del mål: 24 km til Rønnede. Det var til at overskue og selv om en billist forsøgte at køre Jacob ned, nåede vi Rønnede en time senere. Dunkene og maverne var tomme. Der skulle købes ind. Super Spar eller Rema. Man vælger den butik som ligger på den rigtige side af vejen. På vej rundt i butikken var der et par små drenge, som kiggede fuld af beundring på det flotte CC Hillerød tøj. En motorcyklist gjord os opmærksom på drengene som kom ud til os lidt senere og spurgte hvornår vi skulle køre videre. Vi fortalte, at det skulle vi om lidt og at de kunne se os i Tour de France i morgen. Der bristede der noget i drengen og svarede tilbage med en kraftigt ” Oh, hold da Kæft”, til stor morskab for motorcyklisten og os. Næste delmål: Vordingborg, hvor Oliver kørte DM ugen før. Spise pause efter Storstrømsbroen, hjælper et par engelske piger med at finde vej og så videre til Sakskøbing og Rødby. Med færgen over til Puttgarden og 10 km til Burg, hvor farmor ventede med kakaomælk, kærnemælks koldskål, kammerjunker, et varmt bad og en god seng.
Vi spiste pizza på en god italiensk restaurant. Farfar fik et stort krus tysk øl, som indeholder masser af b-vitaminer, mineraler, proteiner, kulhydrater og væske. En perfekt energidrik, som ikke værdsættes af CC Hillerød holdet, som mener at cola er bedre, men de er også så unge endnu. En lille tur rundt i byen, over torvet med mindst 10 pølseboder og en hoppegynge. Hyggelig by og så i seng.

Start

 Afgang Frederiksværk.

Punktering

Punktering nummer 2.

Burg – Stade, 210 km

Det at vi kørte forkert, blev vores redning. Farfar overså en waypoint på gps’en, Olivers fordæk var tomt for luft for 5. gang og her stod vi på parkeringspladsen til en Famillia supermarked, som havde åbent endnu. (Mange Tyske butikker er lukket lørdag eftermiddag)

Klokken var over et og vi havde kun kørt 60 af de planlagte 220 km. Første punktering på Femernsundbroen. Ødelagt slange (ventiltappen knækkede under op pumpningen). Småregn og blæst som blev til regn og blæst. Endnu en punktering og ødelagt slange, nu kunne der kun lappes. Ved første lapning viste det sig at tuben med solution var tørret ud. Såkaldt selvklæbende lapper var sidste løsning. Tre fire gange forsøgte vi at lappe. Det holdt kun korttid. Af med dækket og nyt forsøg. Famillia havde ingen slanger i vores størrelse, men lappegrej med en ny tube solution. Slangen blev lappet, vi spiste os igennem vores hjemmesmurte klemmer (blev til dobbelt størrelse i munden) , fandt tilbage på ruten og fik fart i cyklerne. Op og ned af de Holstenske bakker.

Det blev tørvejr og vinden gik i NV. Rimelige forhold, indtil vores vej, kort før Glückstadt, blev til en hullet, knoldet grusvej på grund af vejarbejde. Vi tog changen, fordi den anbefalede ”Umleitung” var en stor omvej og det havde vi ikke brug for. Ny punktering på Farfars baghjul som kunne klares med 4 gange pumpning inden færgen, hvor vi udførte dagens og turens sidste lapning.

Turen fra Wischhaven til Stade er ca. 27 km mod syd, det vil sige medvind. Vi nåede den aldeles hyggelige, kønne by ved halv 10 tiden. Farmor havde gjort værelserne klar og fundet en restaurant som havde åbent til kl. 23. Der blev konsumeret pasta og schnitzel, drukket cola og øl. En lang og hårddag, men sikke en oplevelse. Det vi lærte af denne dag var, at når man ikke giver op, holder regnen op og når man kører forkert er redningen nær.

Burg

Afgang Burg.

Stade

Ved hotellet i Stade.

Stade Borger, 240 km.

Bilen var parkeret ca. 100 fra hotellet i en parkeringsgarage. Men at få bilen tilbage til hotellet gennem Stades myriade af ensrettede gader, var en opgave som både farmor og Tomtom havde store problemer med at klare. Det tog sin tid og fidusen var ifølge hotellets receptionist at køre lidt i mod retningen i den ensrettede gade.

Afgang Stade først kl. 10.15, desværre uden Jacob, som ikke kunne køre på grund af en skade.

Nord Tyskland er ikke det kønneste på denne jord. Landbrug, landbrug og atter landbrug og så lidt ligegyldige landsbyer. Lidt længere nord på ved Vadehavet bliver det lidt kønnere. Men det lå ikke lige på ruten denne gang.

Det er for farligt at cykle på vejen og så er man henvist til de kombinerede cykel-fodgænger stier, beregnet til tyske cykler med ballon dæk og affjedring i både for- og baggaffel, samt sadel. Vi kørte ikke den kønne tur langs med floden Ems, for at spare tid. Det blev den korte vej til Leer. Leer er en hyggelig by men desværre havde man lukket en bro uden at angive en alternativ rute. En flok hyggelige, øldrikkende tyskere kunne hjælpe os på ruten igen.

Nu havde vi tabt så meget tid, at det blev et problem med at komme hjem inden mørke. En is, en halv liter kakaomælk hver og fulde drikkedunke, hjælp os igennem de sidste 50 km.

Ankomst i Borger kl. 22.30. Trætte, ømme, men tilfredse med at have fuldført målsætningen. Jeg takker mine to seje børnebørn for deres udholdenhed og tålmodighed med deres gamle farfar. Det var en oplevelse som i fremtiden sikkert bliver bedre og bedre.

PS: Hvad er der i farfars ladvogn? Ekstra batteri til GPS, Dæk, 1. hjælps grej, værktøj, regnjakke, pung og pas.

 Færge til Brake

Færge til Brake, hvor vi spiste en pølse, drak en cola og hvor pølsebakke fløj over dækket og efterladte noget gris.

Ved grænsenKun 35 km igen.

   

Hilbrands-Photo| Powered by CMSimple| Template: ge-webdesign.de| Login